VATTNETS KRETSLOPP - experiment

Bjurulf (2013) skriver om kretslopp som något som går runt och går jämt ut och detta tänker vi demonstrera genom ett enkelt experiment som vi verbalt kopplar verklighetens kretslopp, det vill säga att allt vatten som finns har alltid funnits. Samma vatten som fanns på dinosauriernas tid finns fortfarande eftersom vattnet avdunstar och regnar ner igen, renas och kommer tillbaka och så vidare. Vi tänker att detta är viktigt för barnen att veta för att skapa en början till medvetenhet kring kretslopp i naturen samt att barnen ska förstå sin del i detta och tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till naturen (Skolverket, 2016)


I denna aktivitet får barnen utforska och jämföra skillnader och likheter mellan vattnet i dess olika faser: Fast/Is, Flytande/Vatten och Gas/Ånga.
Med hjälp av en vattenkokare kan vi framkalla vattenånga som barnen kan prova att fånga i uppochnervända skålar och på så sätt kan de se vattnet passera från flytande form, till gas när vattnet förångas och sedan tillbaka till flytande form igen när vattnet når skålen och svalnar av den kalla luften omkring.

Kommentera här: